Jak zmienić gazele w świnie - czyli zmiana szosowych kol na terenowe w ktm 625 smc

Temat na forum 'Tuning, Mapowanie' rozpoczęty przez krycek, Maj 31, 2017.

  1. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    Jako ze lubię czytać czyjeś tematy o projektach i przeróbkach, wydaje się być tylko fair ze sam raz na jakiś czas coś wstawię.

    Założenie: mieć możliwość zmienić kola z drogowych na terenowe (w max. 0.5h) i z powrotem jak zajdzie potrzeba.

    motocykla na dzień dzisiejszy wygląda tak:
    smc full.jpeg
    czyli szosowe kola 17' przód i tył. Byla wersja enduro tego modelu (SXC), większość części jest podobna - także wiem ze to powinno działać.

    Czytam ze podobno przez ostatnie 10+ lat ktm używa tej samej wielkości osi w swoich motocyklach off-roadowych, są one takie jak w moim modelu. Szybka przymiarka przodu, z cross'owki która była akurat pod ręką - pasuje :)
    przymiarka przod.jpeg
    przód jest potencjalnie duzo większym problemem niż tył z tego co czytam, także na przodzie się skoncentruje.
    Poniżej porównanie dwóch przednich kol obok siebie, różnica jest dosyć duza:
    sm vs sxf przod.jpeg

    cdn ...
     
    #1 krycek, Maj 31, 2017
    Ostatnia edycja: Maj 31, 2017
    just_me, komarecki i CezaaR lubiąto.
  2. Ender

    Ender Kat Komarków

    Dołączył:
    Grudzień 16, 2008
    Posty:
    3153
    Browary:
    79
    Miasto:
    Didcot...
    Motocykl:
    VN 900 B7F R.I.P. --> VN 900 B8F ---> VN1700 Classic Tourer + KTM 620 SC :P
    Napisz do Gunbass'a, przerabiał to w drugą stronę w 620 LC4
     
  3. komarecki

    komarecki Kat Komarków

    Dołączył:
    Grudzień 2, 2014
    Posty:
    2008
    Browary:
    1029
    Miasto:
    george green
    Motocykl:
    nt700 xt660r
    Przerobka w droga strone to tylko pozornie ta sama robota w odwrocie....a naprawde to zupelnie co innego inna baza startowa inne forki ktore zostaja do ktorych musisz dostosowac inne kola i inne zaciski ...wiedza gunbasa nie oceniona dla kogos kto chce zrobic z enduro sm bedzie na nic dla krycka raczej.
    Poza tym z tego co wiem to krycek nie pyta o pomoc tylko dzieli sie swoim doswiadczeniem...;)
     
  4. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    To fakt ze to bardziej po fakcie jest jak ja to zrobiłem - choć efekty jeszcze nie testowane, także wiedza świeża :) zaraz dopisze kolejny odcinek sagi ;)
     
  5. Alex600

    Alex600 Kat Komarków

    Dołączył:
    Listopad 30, 2010
    Posty:
    2517
    Browary:
    165
    Miasto:
    milton keynes
    Motocykl:
    KTM 450 EXC
    Huby z kol supermoto, komplet szprych i obrecze i po sprawie :) tak naprawde w ciul roboty ale do zrobienia....
     
  6. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    Zacząłem wiec od kupna kół od cross'owego motocykla, przód 21' tył 19'.
    nowe kola.jpeg

    Przód:

    Szerokość piasty z oryginalnymi spacerami od cross'owki jest identyczna do oryginalnego SM, także żadne przeróbki nie są konieczne.
    Przedni zacisk od supermoto jest wielgachny i wadzi o szprychy 21' kola, przez zmieniona geometrie szprych w kole 21' w porównaniu do 17'. Gdyby nawet nie wadził, montowanie tarczy 320mm do off-roadu przy zaciskach 4 tłoczkowych byłoby nieporozumieniem. Zostaje wiec wymiana zacisku na coś mniejszego, okazuje się ze zaciski od ducati pasują do mocowań na amortyzatorze. Zamówiłem wiec zacisk od monstera 620,
    ducati zacisk.jpg
    jak już pisałem zmiana ma być odwracalna - wychodzi wiec na to ze potrzebuje 2gi zestaw przedniego hamulca: pompa, przewód itd. dobrze byłoby żeby tylne światło hamulca również pozostało funkcjonalne. Wybór padł na pompę od ktm duke - jest to ta sama pompa co w moim SMC, także wszystko pasuje bez problemu - włącznie z przyciskiem stopu.
    duke 2 hamulec.jpg
    Przewód potrzebuje nieco dłuższy niż oryginalny duke, także zamawiam nowy. Zacząłem od 129cm - ale jest nieco za krotki
    krotki przewod.jpeg
    Wymienię na 154cm i powinno byc ok.
    Po zamontowaniu zacisku od ducati okazuje sie ze tarcza 260mm jest za mała, wychodzi na to ze potrzebuje tarczy 300mm - na szczęście ktm robił kilka motocykli z 300'ka z przodu, poniżej jest od jakiegoś starego enduro 620 ale ponoć nowsze 950'ki tez miały tarcze 300mm.
    tarcza przod.jpeg
    Oryginalna tarcza w kole SM jest odsunięta od piasty na 5mm, okazuje się ze ja muszę zrobić to samo, moa tarcza potrzebuje podkładek 5mm żeby wpasować się w zacisk hamulcowy. Czas na toczenie:
    toczenie.jpeg
    wytoczone podkladki.jpeg
    Nie mogę użyć oryginalnych śrub mocujących tarcze, są 5mm za krótkie. Po skręceniu wszystkiego do kupy na 'sucho' wydaje się być ok.
    tarcza z podkladkami na moto.jpeg
    Czas zabrać się za czujnik prędkości, w tym modelu motocykla tarcza hamulcowa ma wbudowany magnes, muszę wiec zamontować magnes na mojej tarczy.
    magnes na tarczy.jpeg
    powyższe działa tak jak jest, bez potrzeby kleju - nie byłoby to jednak trwale rozwiązanie
    przyklejony magnes.jpg
    Przednie kolo wydaje się być skończone (jedynie przewód muszę wymienić na dłuższy):
    przod skonczony.jpeg

    cdn...
     
    CezaaR lubi to.
  7. komarecki

    komarecki Kat Komarków

    Dołączył:
    Grudzień 2, 2014
    Posty:
    2008
    Browary:
    1029
    Miasto:
    george green
    Motocykl:
    nt700 xt660r
    Uzyl tokarki ....o_O oszustwo i zagryfka nie fer.....tak kazdy potrafi :p.
    Zartowalem.:D
     
  8. kot

    kot Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Styczeń 19, 2011
    Posty:
    717
    Browary:
    54
    Miasto:
    Vadstena
    Motocykl:
    Yamaha PW 50
    zazdroszczę tokarki, lub choćby dostępu do takowej
    no i umiejętności, bo pewnie trochę by mi zajęło, zanim bym ogarnął która wajcha do czego służy :D

    jeśli się nie mylę, to przeróbka SM-->MX lub odwrotnie wiąże się również ze zmianą lag, a może i tylne amo
    bo w SM są chyba duuużo twardsze
     
  9. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    Tylne amory w SM i SXC są te same, przód liczę ze podobny. Regulacja jest pełna i to trzeba będzie zmienić pod enduro. No i koła pomagają, MX z tego nie będzie ale takie otyłe enduro ;) na to przynajmniej liczę.
    Przeróbka w druga stronę jest dużo droższa, bo dużo lepsze hamulce, tarcza i koła często ludzie nowe kupują. W stronę na SM>teren jest tego dużo większy wybór a i komponenty nie są aż tak kluczowe, bo do SM 25letniej tarczy bym nie kupił bo to ma wyglądać, a do czochrania po terenie to nie robi :)
     
  10. riddickber

    riddickber Kat Komarków

    Dołączył:
    Kwiecień 20, 2009
    Posty:
    2345
    Browary:
    254
    Miasto:
    carlisle
    Motocykl:
    HP4
    jako ze jestem leniwy to juz bym wolal dwa moto jeden do zapierdzielania po gownie drugi do driftu
     
    Buszek lubi to.
  11. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    Tył:
    Tu sprawa wygląda jeszcze prościej niż z przodu. Tarcza hamulcowa od cross'owki z jaka kupiłem kola, pasuje pod względem wielkości, jedynie trzeba ja znów odsunąć od piasty o 5mm - podobnie jak z przodu. Ta sama procedura jak powyżej, podkładki 5mm do tego dłuższe śrubki i gotowe.

    Wahacz jest 5mm szerszy niż piasta z oryginalnymi spacerami w nowym kole, także muszę dotoczyć spacer do piasty - póki co z nylonu, bo nie mam aluminium - ale będzie wymieniony na aluminium jak tylko dojdzie.
    toczenie spacera tyl.jpeg
    spacer tyl.jpeg
    tylne kolo ze spacerem.jpeg
    Pozostało tylko wymienić zębatkę, bo ta która była na kolach to 51'ka - to lekko za duzo :eek:, na początek spróbuję z taka sama jak kola SM - zaoszczędzi mi to zabawy z łańcuchem.

    Wszystko na 'sucho' wygląda tak:
    transformacja full.jpeg

    Czekam tylko na zębatkę i śruby do tarcz i pozostanie tylko testować :]

    THE END
     
    komarecki, bartek0016 i CezaaR lubiąto.
  12. CezaaR

    CezaaR Trolli pogromca
    Członek Załogi

    Dołączył:
    Sierpień 14, 2016
    Posty:
    1590
    Browary:
    444
    Miasto:
    Dziupla w Br☆3
    Motocykl:
    Latajacy dywan
    Dobra robota panie
     
  13. radomiro226

    radomiro226 Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Wrzesień 4, 2011
    Posty:
    352
    Browary:
    88
    Miasto:
    Luton
    Motocykl:
    FAZER FZS 600
    To wbiajaj prosiaczkien w sobotę na sundon ;)
     
  14. kot

    kot Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Styczeń 19, 2011
    Posty:
    717
    Browary:
    54
    Miasto:
    Vadstena
    Motocykl:
    Yamaha PW 50
    ale SAG dla SM i enduro jest chyba zupełnie inny i samą regulacją napięcia wstępnego się gonie ustawi;
    zawiasy zawiasami (jako całość), ale sprężyny chyba muszą wskoczyć inne.
    mylę się?
     
  15. Alex600

    Alex600 Kat Komarków

    Dołączył:
    Listopad 30, 2010
    Posty:
    2517
    Browary:
    165
    Miasto:
    milton keynes
    Motocykl:
    KTM 450 EXC
    Zebate wlasnie duza zaloz na dirt..... trust me....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  16. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    @radomiro czekam na pare rzeczy jeszcze a listonosz nie chce przychodzić, no i opony nie legalne i zabójcze :) nie wiem czy się wyrobie do soboty :/

    @kot to są zawsze jakieś tam kompromisy - do czochrania porządnie mam mx 250. To ma być do offroadu raz na jakiś czas, głównie to maszyna drogowa. Dam znać czy to daje radę, ale czytam ze ludzie piszą ze Ok. Inni narzekają na zawiecge enduro przy przeróbce na SM - nie dogodzisz.

    Alex niby większa lepsza ale nie 51 ;) protestuje to zobaczę, w standardzie w Sxc jest tez 40'ka a przód nawet większa niż teraz mam

    Protestuje to dam znać co i jak - w praniu będą rzeczy wychodziły.

    Alex jakie ty masz teraz opony i czy dają choć trochę radę na szosie?
     
  17. Alex600

    Alex600 Kat Komarków

    Dołączył:
    Listopad 30, 2010
    Posty:
    2517
    Browary:
    165
    Miasto:
    milton keynes
    Motocykl:
    KTM 450 EXC
    Maxisy mam I sa spoko, podesle dokladna naZwe later


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  18. krycek

    krycek Beztroski Posiadacz

    Dołączył:
    Kwiecień 17, 2014
    Posty:
    723
    Browary:
    204
    Miasto:
    Londyn TW14
    Motocykl:
    SM
    Ja mam Maxxis MaxxCross w 250'ce choc 'road legal' to wygladaja na takie ktore moga na szosie dac popalic, nie mowiac juz o mokrej szosie

    Czytam wlasnie ze ludzie polecaja Maxxis MaxxCross IT (M7304/M7305) - chyba te wlasnie kupie
     
    #18 krycek, Czerwiec 2, 2017
    Ostatnia edycja: Czerwiec 2, 2017

Poleć forum